Monday, September 16, 2019


6.4 MENSINTESIS MAKLUMAT UNTUK MENGHASILKAN BAHAN BERTULIS

         Peringkat sintesis ialah peringkat untuk menjadikan data dalam bentuk baru dan bersepadu melalui kemahiran mengolah dan mencadangkan satu pembaharuan atau kefahaman baru. Antara perkataan yang sering digunakan semasa peringkat ini ialah rumuskan, membuat keputusan serta kesimpulan, bentukkan ciptaan, rekakan, gubahkan, integrasikan, gabungkan, dan lain-lain lagi. Sintesis adalah mengabungkan idea, mengubah semula idea dan menyatukan idea. Mensintesis merupakan aktiviti yang sukar dilakukan kerana ia memerlukan pembaca mempunyai aras kognitif yang tinggi dan melibatkan pemikiran kritis aras tinggi.
        Seterusnya, proses sintesis yang dijalankan dengan baik dan sempurna akan menjadikan maklumat lebih bermakna agar mudah difahami oleh pembaca.Laporan bertulis digunakan untuk melaporkan sesuatu hal atau peristiwa yang berlaku. Dalam menulis laporan, penulis hendaklah mengetahui segala butir tentang hal ataupun peristiwa, isu mahupun tajuk yang hendak dilaporkan. Butiran yang perlu dimasukkan adalah butiran-butiran persoalan seperti apa, siapa, bila, dimana dan mengapa. Pada peringkat sintesis ini, akan memudahkan pemahaman dari pelbagai sumber maklumat.Melalui sintesis yang dilakukan akan memberikan beberapa gambaran menyeluruh tentang maklumat yang akan diketahui. Pelajar perlu menyediakan data yang lebih sistematik supaya data dapat disintesis dengan lebih sempurna.
               Menurut Ellins dan Hopkin(1958), mereka telah mendefinisikan laporan sebagai dokumen untuk menyampaikan maklumat kepada pembaca yang khusus. Seterusnya, menurut Noraini ( 1991:69) pula menerangkan laporan boleh dikategorikan berdasarkan tujuan penulisan yang dikenal pasti sebagai makluman, pemujukan, penerangan dan sejarah. Modul Latihan Guru Bestari (2000) menyatakan bahawa sesuatu laporan yang dibuat adalah untuk memberikan maklumat dan fakta mengenai sesuatu perkara. Laporan dapat membantu pembaca untuk mengenal pasti masalah dan mencadangkan penyelesaian bagi sesuatu isu yang dibincangkan. Laporan juga boleh didefinisikan secara mudah sebagai sesuatu persembahan atau penyampaian maklumat (presentation of information). Laporan boleh dibuat sebagai satu komunikasi bertulis atau tidak bertulis bagi menyampaikan sesuatu maksud kepada pihak yang disarankan.
            Selain daripada itu, laporan juga dijadikan sebagai satu dokumen yang memberi maklumat, melaporkan penemuan, mengemukakan idea, dan kadangkala membuat cadangan atau syor mengenai sesuatu perkara untuk pembaca tertentu bagi mendapatkan maklumat berkaitan dengan lebih jelas lagi. Tambahan pula, pelapor hendaklah mencadangkan beberapa tindakan yang perlu dilakukan dan membuat kesimpulan terhadap tajuk yang diketengahkan. Bagi mendapatkan laporan yang tepat, terdapat beberapa perkara yang harus dilakukan. Antaranya ialah:

  • Membuat sesuatu penyelidikan atau aktiviti
  • Membuat rekod sesuatu peristiwa
  • Menganalisa aktiviti
  • Mensintesis sesuatu pelan tindakan
  • Menghuraikan sesuatu peristiwa
(a) Tujuan Laporan
            Sesiapa sahaja boleh membuat laporan tetapi apa yang penting untuk pelaporan ketahui adalah tujuan laporan itu disediakan. Berikut adalah tujuan sesuatu laporan ditulis:

  • Mengenal pasti masalah
  • Memberikan maklumat dan fakta
  • Mencadangkan penyelesaian
  • Mencadangkan tindakan yang perlu dilakukan
  • Membuat kesimpulan
  • Menilai sesuatu penyelidikan atau aktiviti
  • Membuat rekod sesuatu peristiwa
  • Menganalisa aktiviti perniagaan
  • Mensintesis sesuatu pelan tindakan
  • Menghuraikan sesuatu peristiwa, prosedur, tindakan, dan lain-lain
(b) Kualiti Laporan
        Laporan yang berkualiti juga akan lebih meyakinkan pembaca untuk menerima keputusan atau cadangan yang pelapor akan berikan pada akhir laporan tersebut. Kualiti sesuatu laporan dapat dilihat melalui prinsip 5C+1P, iaitu:

  • Betul / Tepat (Correct / Accurate)
  • Padat (Concise)
  • Lengkap (Complete / Comprehensive)
  • Jelas (Clear)
  • Urutan
(c) Kategori Laporan
           Secara umumnya terdapat dua kategori laporan yang perlu pelapor ketahui. Kategori tersebut adalah seperti berikut:

  • Bentuk borang (Form Report)
  • Bentuk terbuka / panjang (Extended Report)
             Akhir sekali, melalui teknik ini dapat memberikan banyak impak positif terutamanya kepada para pelajar antaranya ialah boleh meningkatkan kemahiran berfikir, mengolah, mempunyai keupayaan mempengaruhi dan kebolehan berkomunikasi. Oleh itu, teknik ini sewajarnya dipratikkan supaya kemahiran belajar dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

RUMUSAN
          Bab enam telah menjelaskan secara terperinci  proses penyediaan laporan  sebagai usaha  untuk membantu anda menghadapi gaya pengajaran dan pembelajaran alaf 21.  Pendidikan di alaf  baru hasil ledakan teknologi dan perkembanganteknologi maklumat mengundang pelbagai cabaran yang harus ditangani dengan  bijak oleh  para pendidik khususnya. Apa yang pasti, pelaksanaan  proses kemahiran  belajar ini bukan sahajaakan menguntungkan sistem pendiikan di negara kita mlh turut bersama-sama  meninggikan martabat pendidikan negara kita amnya.


RUJUKAN (Internet)

Atikishak(2015).GKB 1053-Bab 6-Slideshare. Diakses daripada 27 Ogos 2019 daripada
            https://www.slideshare.net>atikishak.

Munnianwar.(2013). Kemahiran menganalisis maklumat-slideshare.  Dikses 28 Ogos 2019
             daripada https://www.slideshare.net>atikishak.

HowHow.(1994). Kemahiran  Menganalisis  Maklumat. Diakses  29 Ogos 2019  daripada
            https://nychiuyee.wordpress.com>...

RUJUKAN(Buku)
Syed Ismail Syed  Mustapa et.al.(2016) Kemahiran Belajar. Selangor:Penerbitan Multimedia.

Ab. Aziz.Yusof(2009). Pembangunan modal insan teras pendidikan negera. Penerbit:
      Universiti Utara Malaysia.


R.jeyagobi.(2007). Buku Bestari :Pembestarian proses pengajaran dan pembelajaran.


No comments:

Post a Comment