6.3 MENILAI
Dalam meniti arus kemodenan ini, pelbagai teknik dan kemahiran belajar
yang telah didedahkan kepada individu yang terlibat di dalam sektor pendidikan
atau lebih dikenali sebagai mahasiswa, mahasiswa, pelajar mahupun murid-murid.
Melalui teknik dan kaedah yang telah kita bincangkan sebelum ini,
jelaslah bahawa terdapat pelbagai kaedah jenis maklumat yang boleh diperoleh
dan diaplikasikan dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Menilai adalah
merupakan salah satu teknik daripada kemahiran belajar. Dalam pada waktu yang
sama tidak semua kaedah boleh diguna pakai serta merta. Terdapat beberapa
prosedur yang perlu dilakukan bagi memastikan kesahihan sesuatu maklumat.
Menilai adalah merupakan teknik yang digunakan sebelum memastikan
kesahihan sesuatu maklumat. Terdapat beberapa cara atau teknik yang digunakan
untuk menilai sesuatu maklumat antaranya ialah membandingkan fakta dan
pendapat, tahun penerbitan dan autoriti, kumpulan sasaran dan penerbit dan
akhir sekali ialah bahan popular dan akademik.
I. Membandingkan
Fakta dan Pendapat
Umum
mengetahui,bahawa fakta ialah sesuatu hal atau keadaan yang merupakan kenyataan
atau sesuatu yang benar-benar ada atau terjadi. Semua fakta mempunyai kebenaran
mutlak dan tidak boleh dibantah. Dalam penggunaannya fakta terbahagi kepada dua
iaitu fakta umum dan fakta khusus. Fakta umum merupakan fakta keadaan atau
peristiwa yang dapat ditemukan atau terjadi secara umum serta merupakan
kelaziman. Sebagai tamsilnya, fakta mengatakan matahari terbit dari timur dan
terbenam di barat pada setiap hari. Seterusnya fakta khusus pula ialah fakta
mengenai keadaan dan peristiwa yang ditemukan terjadi secara khusus atau
istimewa pada sesuatu keadaan tertentu sahaja. Sebagai analoginya , Offroader
TB Adhi Navigator Adi Indiarto memenangi seri kelima atau seri terakhir
kejuaraan GT Radial Savero Komodo MT-Speed Offroad di Sirkuit Harvest City,
Bogor minggu malam. Dan akhir sekali, fakta ini merupakan sesuatu yang tidak
boleh diubah atau dalam erti kata lain fakta tidak dapat dipertikaikan.
Seterusnya, pendapat pula ialah merupakan pandangan seseorang atau
sesebuah pihak mengenai sesuatu perkara atau isu.Dalam erti kata lain, pendapat
ialah kepercayaan atau buah pikiran seseorang mahupun sesebuah organisasi.
Ianya tidak semestinya benar, betul dan sahih.
II.
TAHUN PENERBITAN DAN AUTORITI
Penilaian juga dilakukan keatas maklumat yang ingin dijadikan bahan
rujukan berdasarkan beberapa kriteria dan standart-standart untuk menilai
keberkesanan maklumat tersebut ialah tahun penerbitan dan autoriti.
Tahun penerbitan ialah bertujuan untuk mendapatkan maklumat terkini.
Maklumat-maklumat tersebut hendaklah diperolehi daripada bahan-bahan maklumat
terbaharu. Oleh itu, bagi memastikan sama ada maklumat yang diperoleh adalah
terkini, Kita boleh menyemak tarikh penerbitan bahan daripada mana maklumat
tersebut didapati.
Seterusnya autoriti pula berperanan untuk mengetahui asal-usul maklumat
yang telah diperoleh dan untuk dinilai sama ada maklumat tersebut boleh
dipercayai atau sebaliknya. Oleh itu, bagi menentukan kesahihan sesuatu
maklumat yang diperoleh, kita oleh menyemak beberapa perkara sebagai tamsilnya
·
Siapakah
penulis kepada karya berkenaan?
·
Apakah
kelayakan akademik penulis karya tersebut?
·
Adakah
pengarang tersebut adalah seorang pakar dalam bidang yang ditulisnya?
·
Apakah
karya-karya lain yang pernah dihasilkan oleh pengarang?
Oleh itu, sekiranya perkara-perkara diatas dinilai, setiap maklumat yang
diperoleh adalah benar dan sahih.
III.
KUMPULAN SASARAN DAN PENERBIT
Kemahiran menilai maklumat amat penting kerana ia merupakan proses dalam
menentukan sama ada sesuatu maklumat yang diperolehi adalah berguna atau tidak.
Artikel adalah merupakan sebuah kertas kerja mahupun kertas cadangan lazimnya
ia dihasilkan untuk kumpulan sasaran yang tertentu.Proses ini amat penting bagi
menyemak sama ada maklumat yang didapati tersebut adalah bersesuaian atau
tidak. Maklumat yang disasarkan kepada golongan belia atau belajar sekolah
menengah adalah kurang sesuai untuk pelajar-pelajar yang berpendidikan di
universiti mahupun golongan professional. Setiap maklumat yang berkualiti
tinggi biasanya dikeluarkan oleh penerbit yang terkenal di peringkat awal ,
wilayah ataupun antarabangsa.
·
Golongan
pelajar sekolah menengah
·
Pelajar-pelajar
universiti
·
Golongan
profesional
Akhir sekali, bahan-bahan terbitan penerbitan yang kurang dikenali
biasanya sukar untuk ditentukan kesahihannya dan kebiasaannya tidak diutamakan
oleh pengguna.
IV.
BAHAN POPULAR DAN AKADEMIK
Sebagai penghias bicara akhir, bahan popular dan akademik adalah
merupakan teknik terakhir menilai. Bahan-bahan popular sering memaparkan
maklumat yang berbentuk pendapat dan kurang fakta jika berbanding dengan
bahan-bahan akademik. Sebagai analoginya bahan-bahan popular. Seterusnya
maklumat yang diperolehi daripada bahan-bahan akademik pula kebanyakkan
mempunyai rujukan bahan-bahan maklumat yang lain yang telah ditulis oleh
penulis.
Akhir sekali, dalam bidang perguruan kemahiran menilai ini akan
membolehkan kita membuat transformasi dan refleksi terhadap apa yang telah
dilakukan oleh kita terutamanya dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini juga membantu agar kita sentiasa
mempelajari dan memahami sesuatu yang baru, hasil daripada apa yang telah
dilalui.
Sebagai penutup wacana di atas, kemahiran menilai maklumat bukan hanya
digunakan untuk menilai teks pada masa kini. Melalui ledakan maklumat yang
berlaku masa kini, maka kemahiran menilai maklumat ini boelh diaplikasikan
didalam semua situasi.
No comments:
Post a Comment